Sunday, August 25, 2013

Tanda Putera akan ditayangkan pada 29 Ogos!


Filem kenegaraan 'Tanda Putera' yang ditangguhkan penayanganya kepada umum sebelum ini, akan mula ditayangkan 29 Ogos depan, kata Ketua Pengarah Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas), Raja Rozaimie Dalnish Shah.

Beliau berkata tarikh itu juga tarikh sebenar yang dimohon pihak penerbit filem berkenaan.

"Finas telah mengadakan mesyuarat jawatankuasa (Wajib Tayang) yang dipengerusikan Datuk Mustapha Maarof (pengerusi jawatankuasa itu), dan keputusan yang dibuat jawatankuasa itu ialah filem 'Tanda Putera' akan ditayangkan 29 Ogos ini," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada sidang media selepas lawatan Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek ke Finas, di sini hari ini.

Turut hadir Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Jailani Johari dan Ketua Setiausaha kementerian, Datuk Seri Kamaruddin Siaraf.

Filem terbitan Pesona Pictures Sdn Bhd dengan kerjasama Finas itu memaparkan kisah perjuangan Perdana Menteri kedua Tun Abdul Razak Hussein dan timbalannya, Tun Dr Ismail Abdul Rahman untuk memulihkan negara susulan peristiwa 13 Mei 1969.

Filem yang diterbitkan pada 2011 dan dilulus tayangannya oleh Lembaga Penapisan Filem dengan sijil PG13 itu, sepatutnya menemui penonton mulai 15 November 2012, bagaimanapun Jemaah Menteri membuat keputusan menangguhkan filem itu berikutan terdapat babak yang tidak bersesuaian dan dikhuatiri boleh menimbulkan konflik dalam masyarakat.

Sementara itu, Ahmad Shabery pada sidang media sama menjelaskan filem 'Tanda Putera' telah ditangguh penayangannya kerana terdapat beberapa perkara yang boleh menimbulkan kontroversi pada waktu itu sehingga Kabinet memutuskan penangguhannya buat sementara waktu.


Katanya, filem genre sejarah itu sepatutnya boleh ditayangkan setelah kontroversi mengenainya berakhir dan selesai pilihan raya umum, serta ia tidak akan memberi kesan kepada orang ramai.

"Saya kira 'Tanda Putera' satu lagi hasil karyawan filem kita yang patut dilihat dari perspektif seninya, tentang soal bagaimana orang melihat perspektif itu adalah berdasarkan tafsiran masing-masing.

"Yang pentingnya, kita nak lebih banyak filem tempatan ditayangkan di negara ini dan jika boleh dipasarkan di luar negara," katanya.

-bernama. 

8 comments:

  1. Orang Melayu wajib menontonnnya. Sebuah filem dari kisah benar yang di hasilkan oleh Producer/Director berbangsa Melayu. Kita orang Melayu wajib menyokong hasil kreatif bangsa kita sendiri. Lihat saja bagaimana bangsa lain memperlekehkan bangsa kita.

    ReplyDelete
  2. Orang Melayu wajib menontonnnya. Sebuah filem dari kisah benar yang di hasilkan oleh Producer/Director berbangsa Melayu. Kita orang Melayu wajib menyokong hasil kreatif bangsa kita sendiri. Lihat saja bagaimana bangsa lain memperlekehkan bangsa kita.

    ReplyDelete
  3. Selepas tayangan wajib, jual/edarkan filem ini ke seluruh pelusuk masyarakat Bangsa Melayu untuk ditonton.

    Allahu Akbar,
    Allahu Akbar,
    Allahu Akbar.

    ReplyDelete
  4. Saya cadangkan NGO-NGO Islam/Melayu kempen kat Kem. Pendidikan buat kempen utk. tayang filem ini di Dataran Merdeka dan di setiap sekolah, terutamanya sekolah Cina dan sekolah Tamil. Jangan lupa di Sabah/S'wak.

    Kerajaan/pemimipin UMNO/NGO-NGO Islam/Melayu kena BERTEGAS dlm. hal ini! Sejarah Kemerdekaan dan JASA-JASA amat bernilai, pemimpin-pemimpin KEMERDEKAAN Islam/Melayu kita jgn. dibiarkan lagi diLUDAH/diPIJAK si CINA SAMSENG DAPBANGKAI sesuka hati! Terutamanya, Allahyarham-Allahyarham YB PM Tun Abdul Razak Hussein (bapa YB PM kita) dan YB Tun Dr. Ismail Abdul Rahman, di mana mereka adalah musuh utama Cina DAPigs-PAP dan penajanya, penjajah Barat-Zionis, kerana Tun Razak dan Tun DR. Ismail begitu TEGAS menjatuhkan Cina DAPigs yang merusuh dengan GANAS dalam Mei 1969 (yg. dipercayai juga didalangi PAP-CIA/MI6/Mossad). Dan juga kerana BAPA KEMERDEKAAN/PEMBANGUNAN tercinta kita ini melancarkan DEB, FELDA, RISDA, PETRONAS dsbnya, dengan amat BERANI dan TEGAS.

    Besar kemungkinan juga, Allahyarham Tun Abdul Razak dan Allahyarham Tun Dr. Ismail, diracuni CIA-MI6-Mossad (keduanya di tahun 1973 dan 1976 di usia muda 50an, dari kanser termasuk Leukimia, yang juga sejenis kanser dalam darah atau tulang, dengan seorang doktor British yang SAMA) – dan ini adalah salah satu modus operandi (MO) CIA-MI6-Mossad untuk menghapuskan pejuang Kemerdekaan yang Nationalis, terutamanya pemimipin Islam! Kanser telah dibuktikan sebagai MO utama penjajah Barat-Zionis diketuai CIA-MI6-Mossad untuk menghapuskan pejuang Islam/Bumiputera yang nationalis di “ Dunia Ketiga“ (dan sekarang terutamanya pemimpin Islam yang nasionalis) - sila lihat http://www.globalresearch.ca/the-cia-has-attempted-to-assassinate-50-foreign-leaders-including-chavez/5326864.

    Lihat juga di
    http://rainbowoftruth.blogspot.com/2009/09/singapore-israel-love-affair.html, THE SINGAPORE ISRAEL LOVE AFFAIR, Wednesday, September 2, 20097. In a book entitled “The Israeli Connection: Whom Israel arms and why”, Benjamin Beit-Hallahmi (1988, pg26) wrote, “According to the CIA (1979), Singapore is the location of the main Mossad station in Asia. General Efrain Poran, a former military adviser to (Israeli) PM Begin, served a s Defense adviser to the Singapore Government (Kartin, 1984). In 1969, 45 Israeli advisers were on active duty in Singapore.”........

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

    ReplyDelete
  5. Kapir DAP marah dalam cerita tu ada pemimpin tersohor dia bukak seluar tunjuk bontot masa nak halau melayu dari Kuala Lumpur....

    ReplyDelete
  6. Filem ni memang wajib kena tonton..kalau tidak, ramai yang tak tahu sejarah.

    ReplyDelete
  7. Tun hanif Omar masih hidup dia lebih mengetahui
    Jom kita Tanya

    ReplyDelete
  8. Ngah tunggu citer Tandas Putera....Kalo ada berani, tunjuklah hasil siasatan arahan Ratu England....baru tau siapa yg jadi hantu kalo x si Haron, Razak dan madey kutty...

    ReplyDelete

Lu orang kasi tulis apa lu orang mau, Wa tak bertanggujawab!

PANDAI BUAT PANDAI TANGGUNG KAHKAHKAH