Thursday, February 27, 2014

Apa istimewanya DAWAMA yang Muflis disambung Kontrak dengan DBP?

Penulis baca di beberapa entri blog rakan2 blogger mengenai isu DAWAMA . Antaranya beberapa artikel berkaitan yang ditulis oleh rakan blogger pada hari ini adalah seperti berikut ;

1. http://gmieawakening.blogspot.com/2014/02/dawama-national-failure-milestone-vs.html
2. http://www.rbfonline.net/2014/02/semoga-sprm-memantau-kontrak-dawama.html
3. http://khairulryezal.blogspot.com/2014/02/kerajaan-wajib-menolak-cadangan.html

Tentu ramai yang masih ingat krisis yang berlaku pada tahun 2011 di mana syarikat DAWAMA telah memberhentikan pekerja-pekerja mereka dek kerana mengalami masalah kewangan . Itu alasan syarikat itu. Ironinya Timbalan Menteri Pelajaran pada ketika itu Datuk Dr. Wee Ka Siong dalam satu kenyataan akhbar menyatakan bahawa DAWAMA tidak sepatutnya rugi ! Dalam satu petikan artikel Kosmo Online ,Timbalan Menteri Pelajaran itu berkata ;

"Kementerian membayar beberapa ratus juta ringgit kepada Dawama sejak tujuh tahun lepas, sampai sekarang kita tidak berhutang sesen pun dengan mereka." - Klik sini untuk berita penuh

Melalui pautan artikel blog di atas , syarikat DAWAMA yang pernah mengalami kerugian teruk hingga membuang ramai pekerja-pekerjanya sekarang dikatakan sedang berkira-kira dengan DBP untuk menyambung lagi kontrak percetakan buku dengan DBP untuk tempoh 10 tahun lagi ! Penulis berpendapat sekiranya kerajaan melalui DBP terus melanjutkan kontrak DAWAMA yang terbukti sebelum ini mempunyai rekod yang buruk , ia bakal menjadi nanah yang seterusnya memberikan ruang untuk pembangkang mempersoalkan ketelusan kerajaan BN .

Penulis membuat sedikit 'online research' tentang latar belakang DAWAMA dan mendapati syarikat ini ditubuhkan pada 14 Oktober 1999 dan telah memulakan operasinya sepenuhnya pada 1 September 2002. Syarikat ini mendapat kontrak 12 tahun dengan Kementerian Pelajaran dan dijangka berakhir dalam terdekat tahun ini (2014) . DAWAMA diwujudkan dengan tujuan untuk meningkatkan ekuiti bumiputera sebanyak tiga puluh peratus (30%) . Kalau dilihat dalam laman sesawang syarikat itu pun, nama-nama untuk jawatan tertinggi yang disandang pun memang nama Melayu , cuma masalah sekarang ialah satu syarikat Melayu ini 'melingkupkan' berpuluh-puluh lagi syarikat Melayu yang lain .

Dalam laman web syarikat itu (DAWAMA) tertara pernyataan seperti berikut ;

"Dawama juga telah menjalin hubungan pintar dengan syarikat-syarikat percetakan tempatan untuk mencetak buku-buku teks skim pinjaman untuk sekolah-sekolah rendah dan menengah bagi memenuhi pesanan tahunan yang besar jumlahnya daripada Kementerian Pejalaran Malaysia ."
Persoalan sekarang dalam banyak-banyak syarikat percetakan tempatan yang menjalin kerjasama dengan DAWAMA berapa peratus syarikat bumiputera yang mendapat hasil dari DAWAMA yang kononnya diwujudkan untuk meningkatkan ekuiti Bumiputera sebanyak 30% ?? Dari petikan akhbar Harian Metro yang diterbitkan pada 3 Julai 2002 , Presiden Persatuan Pengusaha Percetakan Melayu Malaysia (PPPMM), Badruddin Abu Bakar berkata DAWAMA tidak hanya akan memperoleh semua kontrak percetakan buku DBP malah mempunyai hak mengagihkan tender kepada syarikat kecil yang lain.

"Saya difahamkan apabila konsesi penswastaan itu dilaksanakan sepenuhnya akhir Julai kelak, hanya 30 peratus tender percetakan diberi pada usahawan Bumiputera manakala 70 peratus lagi akan dibuka kepada mana-mana syarikat termasuk syarikat bukan Bumiputera" - Presiden PPMMI , Harian Metro, 3 Julai 2002

Dari kenyataan yang dibuat oleh Presiden PPMMI itu , ternyata fungsi DAWAMA untuk membantu pengusaha-pengusaha percetakan milik Bumiputera hanyalah omongan kosong sahaja . Adakah penubuhan syarikat ini adalah untuk kepentingan individu-individu tertentu saja ? Dan timbul juga persoalan kenapa syarikat yang diberi kontrak 12 tahun oleh DBP ini boleh rugi ? Bukannya kerja rumit macam pembinaan bangunan , jambatan dan sebagainya , mereka hanya perlu cetak dan edar, tetapi masih rugi ! Tak ke bodoh yang teramat ???

Ini berlaku pada akhir tahun 2010 , sehingga syarikat percetakan DAWAMA (yang kononnya milik Bumiputera) dijadikan bahan ketawa oleh syarikat percetakan bukan bumiputera apabila GAGAL menjalankan kerja-kerja mencetak buku teks ! Macam mana boleh GAGAL sedangkan melalui kontrak DBP ,kerja-kerja syarikat DAWAMA ni boleh mencecah sehingga RM 120 juta setahun ! Disebabkan kegagalan syarikat ini maka pada 2011, kerja2 yang sepatutnya dibuat oleh DAWAMA ini diberikan kepada syarikat2 percetakan Melayu untuk disiapkan dalam tempoh yang singkat dan ia berjaya di laksankan .

Malangnya pada tahun 2012 , selepas insiden PALING MEMALUKAN dalam sejarah syarikat bumiputera , kerja-kerja percetakan DBP telah dikembalikan semula kepada DAWAMA ??!!! Kebodohan dan kebebalan apakah ini ?? Bertambah-tambah terserlah kebebalan dan kebodohan pihak yang TIDAK menamatkan kontrak dengan DAWAMA ini , apabila syarikat itu GAGAL bayar hutang kepada pengusaha-pengusaha Melayu yang cetak dan edar buku2 syarikat itu ! Vendor-vendor teraniaya sedangkan RM120 juta dibelanjakan DBP untuk DAWAMA bagi urusan percetakan .

Hal ini penulis rungkai secara umum terlebih dahulu . Setakat ini penulis tak siasat lagi nama2 yang ada kaitan dengan DAWAMA , mungkin ia bakal menjadi lebih menarik kalau nama2 ini didedahkan . Ini bukan kerja bloggers , ini kerja SPRM . Kalau SPRM malas siasat baru bloggers akan buat pendedahan sedikit demi sedikit . Jadi untuk kes DAWAMA yang masih ada hati nak mintak sambung kontrak selepas macam-macam peristiwa kegagalan yang berlaku , elok lupakan saja . Alasan DAWAMA di bawah pengurusan baru pun tak boleh dipakai kerana hak percetakan untuk syarikat tunggal ni hanya akan tetap menguntungkan satu pihak saja . Diharapkan Kementerian Pelajaran dan DBP tidak sambung kontrak DAWAMA untuk tempoh 10 tahun lagi , biarkan urusan percetakan untuk buku-buku DBP diberikan semula pada DBP , tak perlu lah nak berkonsesi bagai.

Sumber: Be Da Man

Friday, February 14, 2014

Ucapan YDP PIBG Yang Menyentuh Hati!

" .......negara Jepun yg tewas dlm perang dunia kedua, bangkit menjadi negara maju dalam masa yg singkat. Begitu juga Korea yg musnah kerana perang saudara juga bangun dan telah mengalahkan Jepun dalam beberapa aspek! Negara kita Malaysia...masih terkial-kial mencari identiti dan solusi khasnya terhadap bidang pendidikan! ........"

Aku fikir ada benarnya! Selepas merdeka ada sekolah aliran Inggeris, sekolah tersebut dihapuskan dan dijadikan sekolah aliran Bahasa Kebangsaan, kerana konon nak mertabatkan bahasa Melayu...kemudian tukar pulak Matematik Sains dlm Bahasa Inggeris (PPSMI)....kerana alasan istilah Sains banyak dlm bahasa Inggeris...kemudian dihentikan PPSMI...tukar pulak MBMMBI....import guru dari India ajar bhs Inggeris.....sebelum tu panggil peacecorps dari USA ajar BI.....apa yg berlaku dalam masa dua bulan, bukan murid kita yg mahir BI, tetapi mat salih tu yg pandai cakap melayu! Tukar menteri, maka bertukarlah polisi! Nama kementerian pun telah bertukar bbp kali. Mula2 Kementerian Pelajaran, lepas tu tukar Kementerian Pendidikan, lepas tu tukar Kementerian Pelajaran semula! Yg terkini tukar balik kpd Kementerian Pendidikan! Banyaknya ringgit yg dibelanjakan utk menukar2 tu tak dapatlah nak dihitung! Dulu diperkenal 6 anjakan pendidikan, bagai nak rak guru2 diarah menghafal setiap ayat....kemudian tukar menteri baru, kena hafal pulak 5 polisi baru.....sekarang ada pulak pppm, diarah hafal pulak 3 gelombang, 5 aspirasi perubahan, 6 aspirasi murid, 11 anjakan....dan macam2 lagi... Ironinya bidang pendidikan negara semakin merudum! Sistem pentaksiran pula ditukar konon tidak mahu fokus kpd akademik semata2.,,tambah 3 lagi aspek pentaksiran....sistem komputer pulak yg sepatutnya mempercepatkan proses menjadi lambat hingga guru2 terpaksa berjaga ke 3 pagi.....kisah guru bangun jam 3 pagi ini telah menjadi bahan ketawa rakan2 guru dari negara jiran......

Yang menyentuh hati ialah...hingga kini...kita masih terkial2 mencari identiti dan solusi! Sedang negara jiran yg dulunya mundur, kini telah jauh di hadapan. Vietnam umpamanya, ibarat pelari yg berjaya memintas laju tanpa menoleh lagi ke belakang!
Produk pendidikan kita juga terkial2 tidak menjadi.....murid2 semakin tidak beradab, ajaran agama makin terpinggir drp hidup mereka....di sekolah, masalah2 disiplin tidak berubah, bahkan semakin bertambah kronik! Peraturan2 disiplin sekolah masih menggunapakai pekeliling tahun 50-an.... Kalau diubahpun, ia diubah kpd yg lebih teruk dan tidak membantu membuat penambahbaikan....
Agaknya sistem pendidikan kita terlalu di "politik" kan serta di"business" kan.... Bila politik dan business mencampuri sebarang urusan...maka akan punah-ranahlah urusan itu! Ini kerana politik dan business lebih menjurus kpd kepentingan diri, parti, kroni dan kompeni! Perlantikan org2 yg diamanahkan memegang kuasa akhirnya dipilih lebih berdasar kpd kroni berbanding kompetensi! Maka kuasa diguna semahunya utk menjaga kepentingan politik dan business tadi mengakibatkan berlaku side-effects yg memudhoratkan.

Ni bukan wa yang tulis, Aku dapat email ada orang hantar. 

Sunday, January 19, 2014

Panas! Cinabeng Semakin Kurang Ajar!


  

  

  

 



Cinabeng semakin kurang ajar! Seorang lelaki cina telah mengeluarkan perkataan umno bodoh kepada para peserta perhimpunan, kemudian dia dikerumuni dan ditumbuk oleh para peserta perhimpunan. Walaubagaimanapun keadaan dapat dikawal oleh pihak polis dan lelaki tersebut di bawa ke balai.

Haaa kurang ajar lagi kau cina! Padan muka!!

Saturday, January 18, 2014

DAP oh DAP, Apa salah RoS?


Kecaman demi kecaman dilemparkan pada RoS, malah yang terbaru, RoS diugut akan berdepan dengan tindakan mahkamah sekiranya RoS masih tidak mahu mengikhtiraf Jawatankuasa Eksekutif (CEC) yang dipilih pada September 2013.

Lucu apabila DAP terus menyalahkan RoS sedangkan permasalahan ini berlanjutan atas kedegilan pemimpin-pemimpin DAP sendiri. Adakah terlalu sukar bagi Lim Guan Eng dan nama-nama besar dalam DAP untuk memperbetulkan ‘kesilapan’ mereka?

Sekiranya aduan yang diterima RoS datang dari pihak luar, mungkin DAP boleh terus main wayang, tetapi semua adalah dari dalam parti sendiri. Tindakan ini menjadi bukti bahawa ahli-ahli parti mahukan parti kembali mengikut perlembagaan yang betul dan bukan perlembagaan ciptaan Lim Guan Eng.

Mengakui bahawa DAP yang kini sudah berubah dan jauh menyimpang, Pengerusi DAP Kedah, Lee Guan Aik merasakan memang tempatnya RoS campurtangan bagi mengelakkan perkara yang berlaku pada DAP Kedah berulang di tempat lain.

Thursday, January 16, 2014

Panas! Razak Mohd Noor dan Numix Engineering yang kuat RASUAH!

Hari ini gua nak share dekat lu orang satu kisah pasal peniaga yang kuat menganiaya orang. Gua rasa lu orang semua pernah baca pasal mamat conman ni.

Ini gua nak share pasal kisah seorang conman bernama Razak Mohd Nor dan syarikat beliau yang kuat merasuah. Ini bukan wa kata, tapi wa lampirkan salinan laporang yang dikeluarkan oleh Utusan Online:


SHAH ALAM 23 Dis. - Seorang pengurus jualan anak syarikat Telekom Malaysia Bhd. (TM) mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas empat tuduhan memperoleh rasuah berjumlah RM259,250, daripada pengarah sebuah syarikat telekomunikasi, tiga tahun lalu.

Mohamed Puhad Mohamed Liza, 32, pengurus jualan GITN Sdn. Bhd. mohon dibicarakan sebaik sahaja pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Asmadi Husin.

Bagi tuduhan pertama, lelaki itu yang telah berkhidmat selama 18 tahun, didakwa memperoleh suapan sekeping cek Public Bank Bhd. berjumlah RM44,590 daripada Abdul Razak Mohd. Noor iaitu pengarah urusan Numix Engineering Sdn. Bhd.

Suapan itu diperoleh melalui Mohd. Nazrul Mohd. Amin yang merupakan pengarah Strata Baru Sdn. Bhd. sebagai upah kononnya membantu Numix Engineering mendapatkan jualan pemasangan rangkaian internet tanpa wayar VSAT Ku Band bagi April, Mei dan Jun 2010.

Perbuatan itu didakwa dilakukan di kedai makan di No. 2, Tingkat Bawah, Jalan Rugbi 13/30, Seksyen 13 di sini antara pukul 2 dan 7 petang, 2 Ogos 2010.

Bagi pertuduhan kedua hingga keempat, tertuduh didakwa memperoleh wang tunai keseluruhan berjumlah RM214,660 daripada individu sama bagi tujuan yang sama bagi bulan September, Oktober, November, Disember 2010 dan Januari 2011.

Perbuatan itu didakwa dilakukan menerusi pemindahan telegraf ke akaun Bank Islam (M) Bhd., milik tertuduh antara pukul 8 pagi dan 5 petang pada 22 Disember 2010 dan pukul 8 pagi hingga 5 petang, 23 Mei 2011 di Bank Islam Malaysia Bhd. di No. 32A, Tingkat 1, Jalan Kristal K7/K, Seksyen 7 di sini.

Bagi kesemua tuduhan, dia didakwa mengikut Seksyen 17(a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000 mengikut mana yang lebih tinggi.

Asmadi menetapkan jaminan RM35,000 bagi kesemua tuduhan dengan seorang penjamin dan syarat tertuduh melaporkan diri ke SPRM Putrajaya sebulan sekali dan pasport antarabangsa diserahkan kepada mahkamah.

Beliau turut menetapkan 28 Februari bagi pengurusan kes manakala 12 Mac untuk perbicaraan.

Untuk mengingatkan lu orang kembali akan kisah atau penganiayaan melampau yang pernah dibuat Razak Mohd Noor ni sila baca kembali artikel-artikel yang gua linkkan ni.

1. SIAPAKAH RAZAK MOHD NOR DAN NUMIX ENGINEERING NI SEBENARNYA? 

2.  PENDEDAHAN BERAPI! RAZAK MOHD NOR DAN NUMIX ENGINEERING YANG ZALIM

3. RAZAK NUMIX PARASIT PEKUNG YANG MENPERGUNAKAN UMNO 

4. PEJABAT RAZAK MOHD NOOR NUMIX ENGINEERING DICEKUP SPRM!

5. RAZAK MOHD NOOR MEMPERGUNAKAN PEMBANGKANG UNTUK LEPAS TENGKUK SENDIRI


Sekarang lu orang sudah tahu siapa dia ni sebenarnya selepas lu orang baca tentang dia. Bukan setakat dia saja malah isteri dia Aishah Harun pun terlibat sama.Wa dapat tahu Aishah ini juga seorang kaki bomoh, ramai yang telah menjadi mangsa mereka.

Tapi gua pelik la der, orang yang bagi rasuah macam ni pun, TM atau Telekom Malaysia serta syarikat-syarikat lain masih mahu berurusniaga dengan dia? Ini bukan fitnah tau. Ini adalah fakta.

SPRM oh SPRM! Do something about it... kita kena bersihkan negara kita dari rasuah. Ini jenis melayu yang suka bunuh melayu yang lain. Laki bini ni pandai berlakon dan dalam masa yang sama mereka suka menganiaya orang lain.

Gua sekadar penyampai berita...bakinya terserah la pada pihak berkuasa serta orang-orang yang berurusan dengan manusia tidak bertanggungjawab ini.

Apa ni Der? Lawyer Kangkung Hafarizam kerap sangat memalukan UMNO ni?

Wa pelik der dengan tindakan sangat 'out of the world' UMNO bila mereka tarik balik saman terhadap Tian Chua. Mula-mula kita sangka ini adalah tindakan Raouf Yusoh, Setiausaha Kerja UMNO. Rupanya tidak der-der semua, bukan salah Raouf. Orang yang bertenggungjawab memalukan UMNO adalah peguam UMNO sendiri iaitu Dato Hafarizam Wan.

Lawyer tu nak tutup kecuaian dia menamakan Raouf sebagai wakil kepada umno. Rauf tidak boleh bertindak menyaman bagi pihak umno. SU Kerja bukan pegawai awam pertubuhan. Semua tindakan terhadap pertubuhan/Persatuan mesti atas nama SETIAUSAHA. Setiausaha Kerja pekerja bukan AJK.

Sebelum nak cerita panjang lagi, wa nak share sikit info pasal Dato Hafarizam ni, selain dari dia caj berjuta-juta ringgit kepada UMNO, dia juga telah diberi tawaran projek khas kerana membantu UMNO. Berikut adalah pendedahan blog Gelagat Anwar tentang Hafarizam:

"Mana Kelibat Loyar UMNO?

Datuk Hafarizam patut berani ke depan dan berdepan dengan puak Ambiga dan barisan panel yang dijemput. Janganlah, ketika mana dia diperlukan, Datuk yang hebat ini lari ke luar negara.

Dalam Tribunal Rakyat, BN dan UMNO patut hantar barisan peguam yang hebat dan mempertahan kemenangan dalam PRU yang lalu.

Segala maklumat petisyen ada dengan Hafarizam. UMNO/BN sudah dicaj jutaan ringgit untuk khidmat nasihat guaman. Apa salahnya, hantar loyar yang ada untuk mempertahan parti. Jangan serah pada Ku Nan dan Dato’ Raof sahaja.

Loyar UMNO/BN yang dapat projek berbilion ringgit patut ke depan mempertahan parti dalam isu ini. Takut apa dengan Ambiga?

Projek Dah Mahsyuk. Parti?

Umno legal adviser Mohd Hafarizam Harun has denied claims that two companies in which he has interests were awarded a RM2.2 billion highway concession as a reward for his role in the BN takeover of Perak.

http://media1-cdn.malaysiakini.com/169/f6c704c6683c4411b9b9f65d4349bbbb.jpg
Hafarizam said the two companies had faced “stiff competition” during the tender process and that their experience with a 179km double-tracking project had been taken into consideration.

“We have a proven track record (in the double-tracking project) from Rawang to Ipoh. The (notion) of a ‘reward’ for Perak, I think that is too much and hitting (under) the belt,” he said in text-message to Malaysiakini.

“It has no relation at all. We won on merit! We are amongst the few bumiputera companies awarded. Why attack us when there are others… I am sure you’ll know who else got it. I mean I won on merit, not because I’ve been promised or of some sort.”

Kalau ada MERIT…pertahanlah UMNO dan BN.

Ayat paling wa suka, kalau ada MERIT pertahanlah UMNO dan BN. Pertahan apa benda ni der, lawyer kurap macam Hafarizam ni boleh menghalalkan tindakan Tian Chua yang begitu serius sekali, ini baru betul Lawyer kangkung der. Dia boleh main tarik balik saman macam tu je?

Mana maruah UMNO? UMNO tak bersalah dalam hal ini, Tian Chua tak mintak maaf pun tapi lawyer bijak taraf kangkung ni yang mintak diselesaikan di luar mahkamah. Kenapa UMNO perlu simpan lawyer atau peguam kangkung yang suka caj mahal ni? Kenapa? Hafarizam tak pernah pun membela mana-mana blogger yang kena saman. Malah ada yang menceritakan kalau pergi jumpa dia, dia nak sekolahkan blogger tersebut bukan nolong pun der..

Tak cukup dengan itu, kes Mustapha Ali @Stopa Ali pun pihak UMNO tarik balik saman. Settle kat luar. Dari salahkan UMNO si tua kutuk kaki zina tu kata ini kerja blogger UMNO pulak der. Apa hal ni? Wa tak faham kenapa masih lagi digunapakai lawyer dari Pulau Pinang ni? Apa yang hebat sangat lawyer kangkung ni?

Wa tak faham la der? Boleh sesiapa tolong fahamkan wa tak? Hilang maruah UMNO bila selesai dengan Tian Chua yang bodoh nak mampos ni di luar mahkamah der. Stopa Ali yang berzina, PKR sebar video, blogger UMNO pulak dipersalah. Semua ini berlaku kerana UMNO menggunakan khidmat peguam bertaraf kangkung.

Sekarang ni Tian Chua dan Stopa Ali sedang meraikan kemenangan mereka kerana UMNO menggunapakai Hafarizam kangkung. Berbaloi ke UMNO?

Tuesday, November 12, 2013

Misi KP1M Bantu Mangsa Taufan Haiyan Berlepas Esok!



Kelab Putera 1Malaysia (KP1M) akan menghantar misi kemanusiaan ke selatan Filipina, esok bagi membantu mangsa taufan Haiyan yang melanda beberapa wilayah di negara itu, Jumaat lalu.

Presidennya, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim berkata, misi Ke-34 yang dikendalikan KP1M itu akan berlepas kira-kira jam 11 pagi dengan membawa bantuan sebanyak 14 tan dan disertai 38 sukarelawan termasuk petugas media.

Bantuan yang meliputi makanan, ubat-ubatan dan produk nutrisi bayi itu akan dihantar menaiki pesawat Charlie milik Tentera Diraja Udara Malaysia (TUDM), katanya pada sidang media di Kuala Lumpur hari ini.

Abdul Azeez yang akan mengetuai misi itu, berkata Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan dan Datuk Bandar Cebu akan menguruskan perjalanan misi KP1M yang dijangka pulang ke tanah air pada 17 November nanti.

Tegasnya, Datuk Dr Alwi Abdul Rahman pula akan bertindak sebagai ketua pasukan perubatan dan misi bantuan akan bergerak ke Tacloban, wilayah yang paling terjejas akibat taufan Haiyan yang terletak kira-kira 241 KM dari Cebu.

Beliau berkata lagi, dianggarkan seramai 800,000 penduduk di 39 kawasan wilayah telah dipindahkan ke pusat-pusat pemindahan yang ditetapkan oleh kerajaan Filipina.

“Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bersetuju meluluskan misi bantuan kemanusiaan ke selatan Filipina bagi membantu mangsa taufan itu yang setakat ini sudah mengorbankan kira-kira 10,000 nyawa dan menyebabkan hampir 100,000 rakyatnya hilang tempat tinggal.

“Syarikat tambang murah Air Asia sudi menaja penerbangan misi KP1M ke Filipina di mana kita akan membawa peserta misi kemanusiaan dan bekalan ubat-ubatan seberat tiga tan menggunakan pesawat Airbus A320.

“Misi kali akan disertai 11 doktor, 15 petugas media dan 12 sukarelawan KP1M yang akan bergerak ke empat wilayah yang terjejas teruk akibat taufan Haiyan iaitu Cebu, Tachloban, Iloilo dan Tagbilaran,” katanya lagi.

Abdul Azeez menambah, dianggarkan 5,000 keluarga bakal menerima bantuan yang disalurkan menerusi misi terbabit dan pihaknya juga akan membeli barangan keperluan asas di sana sekiranya perlu kelak.

“Misi menyalurkan bantuan dijangka bermula pada Khamis dan peserta misi dijangka pulang ke tanahair pada Ahad nanti,” jelasnya.