Tuesday, September 4, 2012

DS Rosmah rai aidilfitri bersama anak yatim










Kepenatan merayakan Aidilfitri tidak bermakna untuk Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor mengenepikan anak-anak yatim.

Walaupun, empat majlis rumah terbuka telah dihadiri sepanjang hari, namun Rosmah masih ingin meraikan Syawal bersama-sama anak-anak yatim daripada Yayasan Harapan Kanak-Kanak Malaysia.

“Ini adalah majlis rumah terbuka kelima yang saya hadiri… saya sendiri tidak tahu sama ada mampu atau tidak lagi untuk makan.

“Namun setelah melihat keceriaan anak-anak yatim disini selain dengan kelazatan hidangan… maka saya gagahkan juga,” katanya.

Selain itu dalam ucapannya, Rosmah berkata beliau meletakkan harapan besar dalam perlaksanaan pelan takaful hasil inisiatif Yayasan Harapan Kanak-Kanak Malaysia.

Beliau menambah, menerusi pelan takaful tersebut ia dapat membuka jalan bagi membolehkan lebih ramai anak-anak yatim menikmati perlindungan di masa hadapan.

Rosmah yang juga merupakan penaung kepada yayasan tersebut turut menganggap usaha yang dilakukan oleh NGO tersebut merupakan satu contoh buah fikiran bernas dan kreatif dimana ia mampu mencipta harapan baru selain memberi jaminan kepada anak-anak yatim yang terlibat.

“Saya difahamkan dengan hanya caruman seminima RM50 sebulan atau RM600 setahun, ia dapat menyediakan jaminan pendidikan, simpanan kewangan serta pampasan kemalangan kepada anak-anak yatim terlibat.

“Perlindungan Takaful yang disediakan oleh yayasan ini akan membolehkan anak-anak yang mencapai usia sehingga 21 tahun memiliki simpanan sendiri sekurang-kurangnya RM18,000 seorang.

“Simpanan itu juga di masa akan datang bolehlah dimanfaatkan bagi tujuan pendidikan setelah mereka keluar dari rumah anak yatim masing-masing,” katanya ketika berucap di Majlis Sambutan Aidilfitri 1Malaysia bersama Anak-anak Yatim dan Miskin anjuran Yayasan Harapan Kanak-Kanak Malaysia.

Rosmah menambah, pelan yang dirangka dibawah Projek Inspirasi Harapan ini telah dimulakan dikalangan 100 anak-anak yatim dari dua pertubuhan sebagai peserta perintis.

Pertubuhan tersebut adalah, Rumah Titian Kaseh dan Rumah Anak Yatim Sabak Bernam.

Menerusi majlis itu, Rosmah turut menyampaikan duit serta hamper raya kepada anak-anak yatim yang hadir.

Sumber : PerakToday

10 comments:

  1. Datin Rosmah berjiwa rakyat.. sama maca suaminya Datuk Seri Najib

    ReplyDelete
  2. Wan azizah maa ada buat ni semua.. caramah fitnah dia tau lah

    ReplyDelete
  3. halooo.. wahai pemimpin2 pakatan dan pencacai2 pakatan.. silalah ikuti jejak pemimpin kami yg disayangi rakyat

    ReplyDelete
  4. buat kerja.. bukan asyik berhimpun mencemarkan nama negara dan asyik berceramah

    ReplyDelete
  5. nampak sgt orang kelantan dah benci dengan pakatan, bas kena simbah cat.. PADAN MUKE !!

    ReplyDelete
  6. Terbaik lah datin sri rosmah walaupun dah kena mcm2 belia ttp tak pts asa dan trskan perjuangan dia sebagai isteri perdana menteri... mcm ni lah yg kita ptt contah bkn mcm kak jijah tu tau nak buat kaco je

    ReplyDelete
  7. Dsrosmah wanita yg harus kita contohi mmg bgs sgt berjiwa rakyat.... Walaupun dimaki dihamun dia ttp dgn pendirian dia,bkn mcm kak jijah tu tau jilat jubur laki dia je mcm pukimak makin menjadi jadi perangai buruk babi2 subdal tu aq angin dgn 2 ekor laki bini sial tu tau nak buat cite2 pukimak n menipu org je mcm pantan babi jd perangai drg

    ReplyDelete
  8. DSRM mmg sayang pada rakyat,walaupun ada sesetengah rakyat yg benci pada rosmah tetapi dia tetap teguh dalam membantu rakyat.
    mereka yg benci rosmah tu sebenarnye rakyat yg masih hidup dibawah tempurung,mereka x nmpk kebaikan rosmah.
    jijah jalang tu jgn harap la nk buat semua ni,dia tau buat fitnah dan selamatkan laki dia yg peliwat tu.
    dasar manusia sial yg gampang,manusia lahanat

    ReplyDelete
  9. mcm nielah contah isteri pemimpin yg btl..
    bkn mcm si jijah tu tau buat fitnah je merata2..
    DS Rosmah mmg prihatin org nya tmbh2 terhadap anak2 kecil..

    ReplyDelete

Lu orang kasi tulis apa lu orang mau, Wa tak bertanggujawab!

PANDAI BUAT PANDAI TANGGUNG KAHKAHKAH