Saturday, March 23, 2013

Proton Preve Yang Amat Memalukan!



Proton Preve kereta global pertama Malaysia yang dibangga-banggakan. Kononnya kereta yang terbaik pernah dibuat oleh Proton. Tapi Hakikatnya? Proton Preve hanyalah kereta yang tak cukup sifat. Kenapa aku cakap macam tu?

Ramai pengguna Proton Preve tidak berpuas hati dengan kualiti kereta yang dibeli. Kerana masalah Proton Preve tiada kesudahan. Walaupun baru pakai tak sampai sebulan tapi masalah yang ditimpa macam dah pakai 5 tahun lebih.

Masalah-masalah Proton Preve

  • Power Window rosak
  • Enjin Bocor dan Bising
  • Pintu,Bonet tak boleh buka
  • Lampu terbakar
  • Gps rosak





Kualiti macam ni dipanggil kereta global? Asal hantar pergi servis,balik mesti ada masalah. Bukan aku je yang kena, Kawan-kawan aku semua pun kena benda yang sama.

Kita bayar RM73,000 untuk dapat kualiti macam ni? Baik aku pergi beli kereta Viva, Murah pun murah. Kalau rosak takda lah bengang sebab harganya murah. Ni harga nak tinggi tapi kualiti? Macam gampang!

Inilah masalahnya bila menggunakan vendor dari kalangan kroni, Semua parts tidak berkualiti. Apa lah guna kalau enjin power tapi parts tak berkualiti? Semua benda boleh tercabut anytime. Kalau perkara macam ni berterusan, Bila Proton nak maju?

Ni Kereta Global ke Kereta Bebal?..

Nantikan sambungannya...

507 comments:

  1. Orang lain pakai tiada masalah pun? takkan sebiji bermasalah ko hentam keseluruhan produk preve, mana adil tu. aku pakai dah setahun lebih ok je, bahkan lagi sedap bawa. Marah nyamuk mengapa kelambu nak dibakar,dasar melayu haprak....kalau produk melayu punya ko hemtam bagai nak rak, tapi kalau mata jepun ke korea ke boleh pulak pejam mata. bingaiiiiiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju dengan pandangan tuan. Tetapi biarkanlah sesaorang itu melepaskan geram dan marahnya. Melepaskan geram dan marah ada bermacam cara. Saya percaya selepas beliau menuliskan marahnya itu tekanan dirinya agak menurun. Yang silapnya beliau menunjukkan marahnya itu kepada seluruh dunia. Sepatutnya beliau menghubungi pihak berkenaan dan selesaikan dengan mereka. Kita PATUT berbangga dengan kereta keluaran negara kita. Preve sememangnya cantik dan menawan. Tahniah kerana memilikinya...

      Delete
    2. Jangan-jangan mamat ni beli Preve dari kedai potog kot kerana nak diskaun yang banyak....hehehehe. Saya tengok Preve tu cun jer..Kadang-kadang ada gak orang yang tak serasi dengan keta yang dia beli.

      Delete
    3. bro, preve x sampai pun setahun lagi...agak ler nakk ckp setahun lebih ko pakai

      Delete
    4. ko buat angkat sawit kot??..hehe..

      Delete
    5. Melayu sejati nasib ko baik lg, lpas ni dh kn batang hidung, jgn menyesal k... lpas tu jgn dok kutuk2 sgt la kan, bingaiii...

      Delete
    6. Setuju dgn pandangan Natar. Walaupun aku tak pakai kereta Proton tapi hakikatnya sama. mungkin ada satu dalam seribu kes2 sebegini. jadi jgn salahkan Proton keseluruhannya. Aku pakai Honda, masa mula2 beli dulu pun terdapat kerosakan jugak bro. tapi bila di analisis, cuma kereta aku je yg bermasalah. Kereta model aku tu ok je sebenarnya. dan lagi satu, tak de plak nak salahkan Jepun. Jadi jgnlah salahkan Proton. dan jgn lah kaitkan dgn kroni. kecuali lah dorang ni memang menentang usaha kerajaan untuk produk keluaran negara.

      Delete
    7. ye le macam gampang je tuan kereta tu

      Delete
    8. WOI POK....ORG NAK BELI PREVE KAU SIBUK NAK BELI..BOOKING PAGI ,PETANG DAH TEL SALESMAN BILA NAK KELUAR KITA..KEMARUKK!PAKAI GPS CARI JALAN KG KAU MEMANG LAH XDA DLM KOODINAT..KG KAU NTAH HULU MANA, XDE DLM PETA!ENJIN BOCOR KAU PAKAI MINYAK TANAH KE?NAK MURAH MINYAK KONON....POWER WINDOW TU KAU XJUMPA SWICTH ..MASA SALESMAN AJAR MCMANA NAK GUNA KAU SOMBONG MCM SEMUA TAHU..KERETA CANGGIH KALAU KAU XRETI, BAIK KAU NAIK BECA LAH..JGN NAK KOMPLEN BINGGAIII...ORG LAIN XDE APA PUNN...NI SAH 'terentak sikit ni'

      Delete
    9. ya betul betul...pemilik sepatutnya muhasabah diri...adalah benda yg dibuat masa lampau yang Allah tak suka.. ke tak bayo zakat ke..halau org mintak sedekah ke..tak kasi kucing makan ke.. berniaga amik untung lebih ke..menipu duit mak bapak ke..makan duit anak yatim ke.. etc etc..

      dlm masa yang sama..maybe Allah tak bagi naik keta tu sbb bahaya nanti exsiden dikemudian hari.. Allah lebih mengetahui..redha je la..

      sabar ya.. jgn ingat cili padi je panas.. hu hu hu

      Delete
    10. tu LA..lain kali jgn beli keta dgn duit yg tak halal.....

      Delete
    11. mamat tu cina babi,sj cari jln nk musnahkn negara

      Delete
    12. Klu bwk laju mcm bwk kreta F1 mmg rosak la preve tu...ayah aku pakai preve tkde mslh pon...mcm ni je la...klu kita jaga preve tu lama nak rosaknyer...minimum 5tahun...wira 1997 aku pon masi ok apa...ni kan pulak preve...kena pandai jaga tu jerr...org kata kereta kalau baru beli jgn racing terus...selepas service yg prtama baru la belasah...kereta baru bwk 80-100km/j je mule2

      Delete
    13. Apa kaitan proton dgn cina babi yg ko kutuk tu? Jgn malukan org islam boleh tak?

      Delete
  2. Saya pakai Preve.. Okay je. Lari 150 km/j lepas AES Serdang hari-hari apa pun tak gegar... Smooth aje.

    ReplyDelete
  3. Kau pakai lasak sangat kot?
    Jangan lasak2 slow & steady la.. kalau kau ikut lasak style AnuWar jangankan kereta, bulldozer pun boleh rosak.. kekekeke!!

    ReplyDelete
  4. Aku lantak sampai 180kmj santai aje tak sedar ingat bawak 80kmj tengok meter baru tau dah 180kmj.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teringat aku masa aka pandu Toyota MR2 aku dulu. Aku ditahan polis. Katanya kelajuan ku 180kmj. Tapi aku tak terasa lajunya..Hebat juga Preve ni ya. Well done Proton

      Delete
  5. Belawok nyer, aku bawa g kuala ganu steday jew....kete ferarari pun byk yg tetiba terbako...aku bangga dgn hasil tangan-tangan anak watan!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. beli ferari pakai duit nombor mana tak terbakar diut haram lah tu..

      Delete
    2. aku naik vespa ja.. Ferrari & Maseratti yg berenti kat lampu merah senang2 ja aku potong..kekekekekeke

      Delete
  6. mana ada power window rosak mengarut betul aku pakai preve dah 8 bu;an ok je

    ReplyDelete
  7. mu beli pakai duit haram kot, ke tak bayar zakat.

    ReplyDelete
  8. aku dulu pun kondem kereta tempatan jugak,bila ada duit lebih aku beli kereta jenama luar,memang rasa gah pakai jenama no.1 dunia...tapi umpama mimpi dalam mimpi,bila rosak ,kos baiki tinggi,tak sampai sebulan rosak lagi,pergi semula kat pusat servis,tak sampai sebulan kemudian masalah yg sama berulang...hampas betullah.Pakai kereta apa jenis pun mungkin nasib juga mainkan peranan....

    ReplyDelete
  9. ha3 chewah konon preve terbaik tetapi hakikatnya memang proton kereta jenama paling sial dalam dunia hahahahahahaah..tak cukup kulaiti bodoh harga punyalah mahal macamlah kereta bagus sangat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerajaan tak paksa kau beli. Kalau sangsi beli kereta lain. Kereta Honda pun rosak juga selalu ditarik balik kerana masaalah. Aku pakai Mercedes pun rosak juga, baru beli 4 bulan dah rosak enjin.

      Delete
    2. Kalau pakai Kia lagi sakit. Selalu rosak. Kalau rosak kos repair bukan murah. Kau tahu lah NAZA tekan macam mana.

      Delete
    3. ooohh mia, rupanya kau tak mampu. dah tahu tak mampu tak yah ler berlagak nak beli kereta mahal. pakai intrakota je.

      Delete
    4. Berbanggalah denga hasil keluaran negara sendiri......

      Delete
    5. Majority org yg beli proton org berpendapatan sederhana, bila gaji separuh habis byr kete dpt kete byk masalah sape x sakit hati bro... klu gaji besar xde pakai proton der... sape yg kna tau la sakitnye, lpas dah kena nk bangga lg ke hasil negara sendiri???

      Delete
    6. Kalau gaji rendah sapa suruh pakai kereta sampai RM70,000. palakilah viva, kelisa mesti tadak masalah, minyak x makan , pkg senang, rtax 20.00 saja.pakai baju ukur badan sendiri.kalau ukur badan orang nanti jadi joker.

      Delete
    7. ...BILA DAH NAIK KERETA MAYAT BARULAH TAKDE KOMPLEN LAGI.

      Delete
    8. YES ...PREVE...BAGAIKAN BESI BURUK DI PASANG RODA...kUANG..KUANG..KUNG 3000 x

      Delete
    9. kahkahkahkah! semua yg komen2 keta proton xbgus! korang bkn ada kereta pun.. korang lanyak keta mak bapak korang je.. duit minyak pun isi pakai mak bapak korang nyer duit. xpayah nk komen poyo sgt pasal kereta kalau korang sendiri takpernah nak ada kerta la woiiii

      Delete
    10. This comment has been removed by the author.

      Delete
  10. kita pakat pakai kereta kebal..amacam? memang tahan..teda komplen. hahaha
    masalah itu pun nak kecoh satu malaysia ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mu sorang jelah pakai keta kebal tak kuasa aku nak pakai keta kebal rosak jalan yop..

      Delete
    2. Pastu kan, boleh bagi pinjam kat ATM suh lawan kiram di lahad datu.

      Delete
  11. Aku pun pakai kete proton byk sgt masalah wei mcm gampang jer rasa.....mcm mana proton nk maju kalau masih xblh jaga kualiti kete....iklan bkn main lg tp bila dh beli brutau hidup2 kena tipu dgn proton mcm mana nk tandingi kereta import

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu kau yg gampang tak reti jaga kereta. lain kali pandu atas jalan bukan atas air.bodohhh..

      Delete
    2. Masalah kereta proton ni disebabkan syarikat vendor yang mengeluarkan component, aksesori. dll.memang kualiti kurang baik.bukan semua komponen tetapi pembeli yang tidak bernasib baik akan terkena..

      Delete
    3. Ko pakai mcm beruk..tu la pasal..Aku guna waja aku dh 11 tahun,,ok je..beli guna duit haram kot

      Delete
    4. jangan beli potong ni..aku dah lama jadik mangsa...AKU BERSUMPAH TAKKAN PEGANG STERENG JENAMA POTONG LAGI...buwweeeeeeeeeeeeeekkkkkkk

      Delete
    5. Wahai sahabat...proton wira sedan aku tahun 1997 masih gah lg okkkk...boleh bawak 120km/j...masih blh jln jauh dr kuantan ke cameron highlnd lg...pastu p genting highland...bukit wooo!!! Aku bulan2 tukar minyak hitam gune yg baik pny...setiap 3bulan skli buat service dalamn enjin...YANG PENTING PANDAI JAGA BRO!!!

      Delete
    6. nie 1 lagi bangang...aku taw ko xpakai pun proton... ko pakai perodua je.. tp ko gaya2 poyo ko tu kata pakai proton.. cermin diri la woiii

      Delete
  12. Kau nk pakai kete yang x prnh rosak ker?
    Kau citer kat aku kete mn yg x prnh rosak...
    Penjagaan dan cara penggunaan yang penting,,selebihnya bergantung pada rezeki tuhan bagi.. kalau dh nk rosak,ttp rosak..kalau ok,selamatlah kau..
    Fikir pnjg skit bro...

    ReplyDelete
  13. semua kereta ada masalah..biasalah bila proton je..hentam macam tak cukup tanah..,jenama lain buat senyap je sebab dah banyak dah berabis..

    ps..baru lego livina..tak berbaloi..

    ReplyDelete
  14. memula aku pakai proton iswara second tahun 97. aku beli tahun 2006. pastu ada rezeki. aku tukar honda civic tahun 2008. keta baru tu wehhh. ni cite dia. sepanjang aku pakai 2 tahun tu. aku rasa ok je. takde ape pon. jadi kalau ada yang nak cite jenama proton sekarang teruk. tak caya aku. selalu aku tengok bedezup je. jangan kan preve, saga pon elok je potong aku

    ReplyDelete
  15. BIASA LA TU..TOYOTA NGAN HONDA PUN BYK MASALAH GAK..SATU CONTOH,TOYOTA TU LAMPU ASYIK MSUK AIR JE..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awat hang bawak menyelam ke hang punya toyota? Setahu aku toyota tak da buat submarine.

      Delete
    2. Masa aku mula keja ayah bagi aku honda civic second hand, aku pakai juga tapi aku tak berapa suka. Kmdian aku beli sendiri wira sedan 1.5 scnd hand. Slps kahwin aku beli pulak camry. Tapi sampai skrg aku masih seronok dan selesa pakai proton wira takda masalah besar pakai walaupun umur keta tu mencecah 9 tahun. Apa apapun masalah keta yg kita pakai brgntung pd cara kita pakai dan nasib...

      Delete
    3. to anon 1:57

      hahaha lawak ko!
      aku pakai honda ferio pun lampu depan masuk air kalau hujan.
      sait siot!!

      Delete
  16. keta cantik mahal nak mampus buat apa nak beli.keta proton banyak porblem rosak sana rosak sini pakai keta lembu lagi bagus lembu problem boleh jual harga pun tinggi..

    ReplyDelete
  17. APA PUNYA KETE PROTON YG KRG KATA BGS SGT AKU PAKAI PESONA MSK TAHUN KE TIGA CAT KETE AKU TERTANGGAL SEMUA BERTOMPOK-TOMPOK SEPERTI KURAP, BILA AKU BUAT ADUAN KE PROTON DEPA KATA ITU BKN MASALAH MEREKA. APA PUNYA BODOH JAWAPANNYA ITU. AKU CAT SENDIRI SUDAHNYA KERETA PESONA AKU CINA KEDAI KATA CAT KERETA AKU TERLALU NIPIS SEBAB TU MUDAH CAT TERTANGGAL.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku pakai wira thn 2002 spai sekarang cat masih cam baru lagi sikit pun tak da yg tertanggal

      Delete
  18. gini jelah. kalau beli keta taknak rosak, kau framekan dan gantung kt dinding rumah kau. aku takde preve tp pakai waja (sampai habis bayar tak pernah meragampun). kawan aku pakai merz. 2 bulan lepas keta dia rosak, selepuk rm14000.00 melayang.
    #kalau keta tu kau beli, mestilah ada waranti. rosak kalu, hantar repair la. sikit2 kena charge tu adat la. beli merz ke, honda ke, toyota ke, sama jugak kan!!!...hehehehe

    ReplyDelete
  19. Dah guna Preve hampir setahun, Ok jer..Very good... Yg komplen ni mesti dari salesmen vios Dugong atau Nissan almari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu..diorang saket hati tengok proton pling banyak kat jalan raya..

      Delete
  20. Banyak orang gila kat mesia akhir2 ni..

    ReplyDelete
  21. Semua product ada masalah tersendiri. Hatta ferrari, lambo, ducati, semua ada problem. Cuma kebanyakan syarikat luar prihatin & aware dgn segala complen.Berbeza dgn proton, pengalaman saya menggunakan pesona. 5 kali tersadai tepi jalan throttle minyak hilang masa tengah drive. Dah lah trauma, pihak proton langsung tak bantu dgn jawapan " sila bawa ke pusat service untuk di baiki. Kalau kesnpertama ok lg, ini dah masuk 5 kali masalah yg sama atau dlm bahasa after sale service "return job. Kebanyakan company luar hatta perodua betul2 alert jika berlaku return job ni. Sebaliknya proton memang bebal, service untuk after sale macam sampah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju bro, after sales macam sial, ak pn kena pg servis tukar power window, budak servis dok perah kete aku pusing pusat servis tu, babi betul... mmg sial la proton ni, bila komplen byk pencacai dok backup, aku rs 10 tahun lg insyaallah proton tutup

      Delete
    2. tu tandanya kete proton ni laku sesangat.. dah jual berjuta2 unit sampai tak cukup staf nak attend problem atau buat kajian... sibuk sesangat la tu... diorang nak jual je...bila banyak dah terjual kira hebat la proton ni...tang after sale service tu belakang cite
      r la.. boleh sorok punya...

      Delete
    3. Aku guna vios...bila sampai masa enjin nk service diorg call...after sale pny service mmg tip top!!!

      Delete
  22. memang bodo ar proton!! bru klr je dh patah suspension preve nie.....bikin malu je weyh!!
    blik tanam jagung lgi bgus la!

    ReplyDelete
  23. proton 1 sen pun x guna la bai....bodo dan buang duit aje! menyesal aku bli waja....xsmpi 1 bln tngkp dh jth la....pam bocor la....ape ke jdhnye nie? kete lak bkn kuat mane....bwk overload skit dah semput...pickup xdk ape xdk....dh la tiru negara luar....xsuke aku jijik ngn proton! skrn pki toyota lgi bgus!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ganasnya ko pakai keta aku pakai thn 2002 spai sekarang dah 10thn tak da masalsah pun masalah sikit-sikit biasala aku bawa berulang ketempat kerja sejauh 120km seahariok je'nk komen pun agak-agak la bro

      Delete
  24. syarikat aku beli waja dgn berbagai manusia lanyak sampai sekarang millage 400,000km lebih still aku boleh bawak pegi meeting ke KL dari terengganu. enjin asal dn tak pernah rosak major...still boleh tekan 170km/j.
    so kete nasional takdelh teruk. yg kutuk pembangkang je yg jealous dgn kejayaan kerajaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. buto la 170km!! nk vwk smpi 150 pun dh berbunyi! bodo nye enjin xgne ar proton! sme mcm kerajaan malaysia smua hampeh xgne! tau mkn duit rakyat aje! sialan!

      Delete
    2. itu pasal la keta lu mcm taik. org isi petrol, lu isi air buto!!! gua ada pakai waja ma. beli 2002, still pickup gila babi. takde bikin enjin apa2pun. muhasabah diri la toyota power, keta lu mcm taik sebab otak lu dh berlonggok taik. semua yg dtg dari kerajaan lu butokan. tp org yg gila pegang buto jantan, tibai bontot jantan lu agung2kan. buto serupa lu jugak....

      Delete
    3. Bhai 09.59...mmng betul apa yg lu ckp bhai.. Irg yg duk sblh PR jew yg suka maki hamun made in malaysia...tambahan pula klu tak prnh duduk kt negara luar...maka malaysia ni hina dimata mereka... Dan pada aku nasib juga mainkn peranan...mnkin ada silap dari kita..dan mnkin juga kelemahan dari proton sbgi pengeluar kereta yg baru... Tp proton dh bnyk buat improvement,sama seperti motto committed to be better..

      Kpd bhai toyota power...tahniah atas kemampuan lu memiliki toyota waima vios s spec...tp terperlu utk menghina org lain di atas kemampuan lu...monthly ttp kena byr wlupun lu pki toyota...eksiden tk kenal kereta apa lu drive...maut tak kenal brand apa lu guna...jd tak perlu mnjadi sombong dan bongkak.

      Delete
    4. Tuan usin, saya respect dan 100% sokong.

      Delete
    5. Toyota power berapa banyak lu punya duit yang kerajaan dah joli, banyak sangat ka lu bayar cukai.

      Delete
  25. kalau esok mati pun, bukan boleh bawa kereta tu masuk ke kubur pun.
    ini semua duniawi,

    ReplyDelete
  26. duniawi x duniawi nk hdup nk kerje kne ade kereta....kerje penat2 byr penat2 tp dpt kereta mcm sial sape x parah!! nok haram tol....mcm mne org nk sokong klu krete mcm bahlul je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btl tu kt keje mati matian cari duit sekali beli keta dapat bala lak kn bulanan kena byr pastu kena repair kete lg fuhh tension baik beli keta import puas hati

      Delete
  27. Cuba korang bg tau aku ape bgs nye kete proton bg aku satu contoh lah yg btl2 bgs ade ke?aku dh tgk semua yg pakai kete jenama proton mmg menyesal lpas beli kete asik buat hal je kalau enjin x rosak pintu akn ade masalah kalau x tingkap ade masalah atau aircond mcm2 lg lah... Body jgn cite lah cat blh megelupas sendiri pas 3tahun guna langsung xde kualiti mcm ni nak pangil kete baik x payah membazir beli kete proton

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pelik laa...aku punya preve ok jer..takde masalah pon...aku rasa tuan punya badan yg bawak sial kut smpai terpalit kt kereta preve...yg dok kata cat mengelupas tu maybe pasal tuan punya badan tu byk kurap rasanya...alaa...mcm tuan borik kete rintik ler...butuh la korang...aku dari mula smpai skrg pakai proton ok jer...ada jugak batch awal2 dulu yg rosak skit2 tapi tang preve nie mmg aku puas hati dpt lenjan sebaris dgn kete mahal2.....tapi harga murah...

      Delete
    2. cuba sebelum ko bawak tu mase masukkan kunci tu ko bace bismillah kalu ko islam la

      Delete
    3. JANGAN KO YAKIN SGT DAN BERBANGGA DGN PREBET KO TU YER...TUNGGULAH 2 , 3 TAHUN LAGI....HA..HA... HAVE A BAD LUCK WITH YOUR PREBET!!!

      Delete
    4. Oii Anoymous 1:27, ko mulut busuk sangat la.yang ko benci sangat ngan proton pe sal ha???tak nak bli proton bli la krta lain.tak yah nak kutuk2 proton.ada die paksa ko bli ke?die ade ugut ko ke?senang2 kate kete orang prebet.ko ade kete ape?merz?ferari?toyota?ape ko ingat ferari x pandai rosak?2,3 tahun x pnah pgi bengkel?kalo ko kata x penah maknanya ko manusia paling munafik skali kat dunia.jgan duduk malaysia la bro..u duduk kat jepun atau jerman la kalo nak kereta bgus.statement main lepas je..mcm la ko tu perfect sangat??senang mengutuk jenama local.ko sendiri tahu ape pasal kereta.ntah2 kalo ko buat kereta jangankan bergerak, enjin pun x hidup.

      Delete
  28. kete proton tu tun dr mahathir makan separuh daripada bayaranya sebab tu mahal nak mampus then kuliti macam haram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hang cakap pakai kepla peliaq hang atau kapla lutut? Ada bukti sila kemukakan.

      Delete
    2. kepala peliak dia bubuh kat jubo dia sebab tu dia cakap macam tu

      Delete
    3. Peliaq bengkok ada kat dalam mulut dia.

      Delete
    4. ok la makan duit ANU AR mkn kote tros lg trok

      Delete
  29. sepatutnye orang melayu bagi support pada product melayu... klu ade salah silap tegur lah secara berhemah.

    kou tengok macan mane orang korea suport product mereka, bila ramai yang support product mereka, dia boleh keluar product yg lagi bermutu, sebab modal dah besar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah berpuluh tahun tegur..mcm tu gak.

      Delete
    2. Tak kene kat kau boleh la cakap, kalau baru 3 hari pakai dah hantar servis center masaalah brake dan hari ni masaalah sama berulang dari km 358 mengahala ke kuala lumpur dari arah utara kereta aku tersadai dengan masaalah brake yang sama gak ko nak beli ke proton preve.ari ni ari paling jimat preve aku guna minyak dari tepi highway naik tow truck pastu dari tol behrang sampai kepong naik tow truck freeeeeee.tu baru 3 bulan pakai kalau 3 tahun naik lori besi burok la jawabnya.

      Delete
  30. Kereta nasional masih terbaik, saya dah pakai lama kereta nasional dari proton saga hingga proton waja. Memang ada masalah. Jika tak ada masalah bukan kereta namanya. Masalahnya minyak petrol kena isi tank. Dan servis bila tiba waktunya. Alhamdulillah sudah lebih 200,000 tiada masalah lain yang timbul.

    ReplyDelete
  31. Proton Pesona dgn megahnya adalah kete ronda polis terbaik diUK.. aku xfaham napelah banyak yg berfikir negatif ttg produk hasil negara sendiri..sedangkan org luar pun x kondem semacam tuh.. pokoknya kete, jenis apa pun mmg ada problemnya semua terpulang pad atuan punya dan camne penjagaannya..kalau tau guna aje tp xreti nak jaga, xde maintenance or sort off..pakai aje kete lembu baru sesuai dgn otak yg asyik bebal just bcoz proton tuh kete nasional....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Persona Elegance is way better than Preve. Period!

      Delete
  32. Sebab ader kereta proton dgn perodua ahh , dapat tgk org melayu makin maju..dorg mampu beli dgn harga yg mampu.. Sikit2 ekonomi dorg pon bertambah baik dgn keta nasional cr duit extra.. Org melayu yg ramai anak.. Kumpol duit beli keta bwk anak jln2... Sedar xsedar skrg melayu dah lupa.. Maki hamun mcm xprnh bljr adab.menghina tak ingt dosa.branak pon atas katil hospital kerajaan tp prnh ckp trime kasih ke??

    ReplyDelete
  33. mamat2 yang complain kat atas ni aku cadangkan cuba pakai KIA (kereta inport tu ) baru tahu langit tinggi rendah... sure berbakul-bakul sumpah seranah kat produk K Pop tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sokong.
      laki aku pakai KIA..hadoi..tiap bulan ada je masalah..
      gaji tiap bulan memang kena spare utk KIA dia tu!

      Delete
    2. wah.. hub aku pun pakai KPop product.
      HYUNDAI.. sama lah.. tiap bulan gaji memang kena sediakan untuk HYUNDAI dia tu.. ada je masalah yang timbul.

      Delete
    3. Ha..ah kreta kia anak buah saya pakai tak sampai 4 tahun bocor. Mcm2. Tak itu, ini. All the way bermasalaah. Nak tukar pitih kurang kena la sabor je.

      Delete
  34. Aku dulu pakai Proton Saga Magma 1991 beli baru. Tahun 2005 aku jual Saga aku beli Waja 1.6 Auto ada airbags dekat RM70K pakai hingga hari ini. Tahun lepas bulam Mac aku beli pulak Proton Exora CFE harga dekat RM80K. Tak ada masalah besar pun kereta2 Proton aku pakai. Mungkin hati aku baik kot?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe betul... hati koma mmg baik. Allah Maha Pengasih...

      Delete
  35. Proton bakal jahanam disebabkan oleh pekerja2nya yang majoriti puak hamPAS macam ko! Kerja malas macam taik tapi selalu minta naik gaji. Dulu MAS pun serupa, sekarang tinggal nyawa2 ikan.

    Memang sial lah PAS. Pokok sebesar mana sekalipun sekali puak hangpa hinggap mesti tumbang. Macam anai2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju. Saya rasa pekerja proton yg dari peyokong pas ni sengaja sabotage kreta nasional. Sakit hati dgn kerajaan mereka sabotage. Nasib2 pada mereka yg terbeli kreta yg kena sabotage bermasalaah la hingga ke hari ini. Salah satu cara nak memalukan proton. They did it on purpose untok menjatohkan kerajaan. Hati mesti mau baik weiii. Mayb it is hard to believe but thats the truth.

      Delete
  36. 3 bln lepas, tribunal pengguna diseremban. Customer sue toyota sebab 4 kali hantar komplain mslh break system. Aku pakai perodua pun jauh low kualiti dr proton. La ni pakai exora cfe...terbaik. bawa 7 dewasa penumpang selesa malah memang power. Sebijik lagi persona 1st batch. Mula mula ada problem pemegang pintu dan power pump. Hantar proton service semua dlm warranty. Sampai sekarang ok dah 5 tahun. Bawa 160 km sejam pun sedap....tak gegar. Membelok
    memang terbaik....kalau kau cornering 360 darjah masa nak masuk susr hway dalam 90 km seja pun boleh control. Pd aku tak ada lah sampai nak hina proton.

    ReplyDelete
  37. maki sana maki sini.. ini semua jenis anti establishment and have -ve mindset...
    gua paki wira 2002 aeroback 1.5 auto.
    dah habis bayar dah lama.. bulan@ belanja sikit2 maintenance... so far so good... jangan jadi kaki komplen.. nanti tuhan kasi kereta yg tak meragam...


    http://wubra.blogspot.com/2013/03/cctv-maid-campur-kencing-dalam-masakan.html

    ReplyDelete
  38. Aku pakai INTRAKOTA tak de masalah pon..tak pernah abis duit maintenance...siap pakai driver lg...wwawawawaw...

    ReplyDelete
  39. kawanku beli Grand Livina. Baru beli dah ad masaalah. Lepast baru pakai 2 tahun tukar yang lebih terkini. baru tak sampai 5 bulan masalah juga. Tapi aku pakai Livina juga. dah dekat lima tahun tak ad masalah pun.

    ReplyDelete
  40. drpd komen2 di atas dptla saya tafsirkan mana penyokong kerajaan mana penyokong pembangkang...kalu tak suka dgn kerajaan jngn beli produk kerajaan...kalu sakit jangan pegi hospital kerajaan pegi je hospital swasta yg maklum sume tau deposit utk msk hospital swasta mesti ada 1 ribu bru leh daftar..yg saya pelik kutuk kerajaan cam nk rak tapi ramai lak yg beli kereta buatan malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. sbb tu aku dah x nak beli proton..2 model dah aku pakai..sama ja. indah khabar dari rupa. memang murah..kualiti pun rendah

      Delete
    2. anon 8:08 AM, kutukan/ komen nie bukan tandanya kami benci kepada produk proton, pepatah orang tua-tua ada mengatakan, " marah bukan tandanya benci tapi sayang "

      Delete
    3. kawan aku beli kereta jenama mat salleh hampeh selalu rosak sudah nya dia jadikan reban ayam

      Delete
  41. Look, even Mercedes, BMW and Toyota pun ada buat worldwide recall and all so tak payah lah complain sangat. Anyway Proton telah membuat Malaysia sebagai antara negara yang sesuai untuk pelaburan asing dalam menubuhkan kilang kereta mereka di sini. Jadi janganlah kita melihat Proton dari segi company kereta sahaja tapi juga contribution kepada negara secara tidak langsung dan langsung seperti pekerjaan dan car parts manufacturers. Nak tegur Proton pun kenalah secara adil itulah Malaysian sekarang ni, tentera dan polis berjuang mempertahankan negara kita nak memperkecilkan. Kita bagi ruang dekat orang Islam untuk berhijrah dan bekerja di Malaysia nak di soalkan. Mahathir terpaksa menolong mereka ni kalau tak Marcos dah bunuh mereka semua ni Jabidah Massacre sebagai contoh.

    ReplyDelete
  42. gua belum kawin pakai satria(second 1995),lepas kawin alhamdullilah rezeki lebih pakai wajas(second 2002),now baru tukar preve..rezeki allah,boleh la buat famly jalan dan pergi buat ibadat,buruk proton itu lah jasa kepada saya setakat ini,tepuk dada tanya selera..jangan nk hina2 hasil kerja anak watan kita..

    ReplyDelete
  43. Saya ada 3 org anak lelaki dan 4 org anak perempuan yg berkerja diberbagai sektor Kerajaan dan swasta termasuk yg kerja sendiri. kalau mereka semua balik berkumpul dirumah saya bersama keluarga masing2..tentu ada 10 buah kereta keluaran tempatan berbagai versi dihalaman rumah saya. Saya amat berbangga dgn mereka kerana menggunakankereta produk tempatan. Proton tetap pilihan saya dan anak2. Saya dan isteri menggunakan 3 buah kereta keluaran temptan iaitu Waja, Persona dan Alza. but so far no problam at all..

    ReplyDelete
  44. Email me CEO proton je. Mints kete baru. Byk sgt defect. Biasa la beli kete proton. Defect saja. I have stop buying proton. 😉

    ReplyDelete
  45. Semalam saya memandu kereta Persona (guna dah 4 tahun) masuk dari tol Kulai dan keluar di Tol Tangkak (lebuhraya PLUS) untuk ke majlis perkahwinan anak rakan sekerja. sepanjang perjalanan hampir 5 jam (pergi/balik) saya terlihat ada beberapa kereta tersadai ditepi lebuhraya kerana mengalami kerosakan. Mejoriti kereta tu adalah kereta buatan luar negara (Honda , BMW, Mercedes, KIA , Toyota dan sebuah Perdana) jadi pada saya kerosakan kereta ini boleh terjadi kepada semua kereta..jadi pandulah dengan berhemah, patuhi had laju...InsyaAllah selamat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcm riak je bro, bila kena batang hidung sendiri br tau, bgus ke x kerete ko bwk tu...

      Delete
    2. maksud bro tuh keta import tak lah kalis rosak .. ko nie tak pandai read between the lines lah anon hehehe

      Delete
  46. kah kah kah .. x mo komen... tp nak ketawa je boleh ke... seronok n geli aty baca komen2 anda semua...bagus2..
    aku x de keta.kah kah kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. tiada keretaku bawa kau jalan-jalan, rumah pun tiada ada pun bapa punya

      Delete
    2. Reply palingbagus......

      Delete
  47. ngaku jelah proton teda kualiti...satu tahun okey (dah lama le tu)..pas tu? HANCUS YOP.dah byk aku pakai kereta proton ni dari zaman tun M mula2 lancar lg. mcm barang pakai buang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dapat brang free kot..kalau aku sekali beli rosak aku tak beli dah..ni hang sekali pakai proton rosak ...buang..beli lagi satu proton...rosak buang....gila mcm beli lampin.
      Wa pernah beli laptop vaio...5 bulan pakai rosak..haram aku nak beli apa2 barang cap vaio...sa pai viosbunyi2 vaio pun sa tak berani beli....
      Lu memang hebat...eh..BODOH
      Agak2 lu selalu kena tipungan awek lu

      Delete
  48. yang aku nampak kt sini bukan soal kereta atau preve... bloger nak tgk cara komenter berfikir...sejauh mana semangat nasionalisma....itu pendapat aku...

    ReplyDelete
  49. nape org beli proton? sbb harganya murah. itu je. bab kualiti dan keselesaan nak banding dgn kereta jenama luar? mcm langit dengan bumi. cuba setarafkan harga kereta luar dgn proton..aku rasa dah lama proton tinggal kenangan.
    proton..lu pikirlah sendiri...

    ReplyDelete
  50. kita yang buat pilihan, tak payah nak merungut.

    ReplyDelete
  51. yg memburuk-burukan tu .. orang yang pro -pembangkang ..kereta jenama lain pn tak semua sempurna ..yang banyak tersadai tepi jalan bukan jenama proton kereta mewah pun banyak tersadai tepi jalan ..

    ReplyDelete
  52. haram preve release pun x sampai setahun..agak2 ler bro nk bestkan statement ko..preve lauched 16 april 2012..

    ReplyDelete
  53. pencacai umno detected.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pencacai pkr detected hehehe...

      Delete
  54. Meh tengok mamat ni kompelin pasal honda dia...http://zonbebas.com/my-honda-tak-guna/
    Keeta honda toyatabanyak gak maslah...owner main diam, malu weh dok canang honda hebat....rosak pegi repair diam2 jer....

    ReplyDelete
  55. Dulu kawe pakai BMW, sekarang dah pencen pakai PReVE, tak ada masalah pung. bingung

    ReplyDelete
  56. pengalaman cerita dr seorang saleman...ceritanya bila dia berhadapan dgn pembeli yg cukup cerewit atau byk komplen..selalunya akan ada masalah pada kereta itu...wallahualam

    ReplyDelete
  57. Bg aku Proton ni bagus dlm 1000, 1 je yg bagus, x payah tgk jepun ke continental ke, tgk kualiti P2 pn dh ckup... mcm langit dgn bumi, pakai 7 thun stady lg, yg bwk 180 tu cita je lebih... tapi bg org yg dh kena tau la betapa azab nk kn tanggung, yg mamat2 pakai ferrari 2 jgn cita la kt sini, ni utk org yg bergaji sederhana je, dapat gaji separuh hbs kat kete yg byk masalah, sp yg tahan? susah la kita nk majukan proton, bila nk luahkan masalah, ramai plak yg nk pertahankan... xkan nk ikot nasib je, bila malaysia nk maju? bila rosak je nasib? rosak je nasib? klu cm 2 sampai bila proton nk berubah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu ak sokong 100%, ak pn dh kn persona ak, tiap kali servis mest ada tukar barang warranty, bila tukar masalah sm jd balik... tukar rosak balik, pusat servis pn lambat, tu pn kira nasib ke?

      Delete
  58. Cerita kereta Proton bermasalah ni bukan baru.. dulu bila proton mula mula keluar, akibat tak dapat dealership.. maka bertaburlah fitnah oleh kaum C ni... tin milo lah...buka bonetlah.. berhenti tepi highway ... memang tak dinafikan .. mungkin terdpat cacat cela.. tapi anda kena ingat lebih 10k warga negara yang bergantung hidup dengan proton...

    ReplyDelete
  59. kalau nak senang dan tak payah servis kereta naik bas ,teksi dan kereta api je....atau basikal. hutang pun tak payah..macam nenek-nenak kita dulu...

    ReplyDelete
  60. beli kate pakai duit nombor ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku pakai saga 12v 1992, dah 21 tahun, siap boleh bawa tangga letak atas bumbung. tak pernah 'breakdown' tengah jalan kecuali tayar bocor. kereta yang paling aku sayang walaupun ada kereta lain yang baru. apa yang penting adalah kalau demam bawa ke klinik. kalau teruk sakit bawa ke hospital dan bukannya ke laman web...

      Delete
  61. saya pakai myvi 1.3 dah 6 tahun. sekarang ingat nak tukar samada preve atau inspira
    bila baca komen2 dia atas membuat saya fikir 2 kali :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kawan saya pakai Inspira sudah 2 tahun lebih, dia banyak puas hati dengan Inspira.

      Delete
    2. pd pandangan peribadi saya, kereta Perodua lebih bagus dari proton. Proton terlalu bnyk mdatangkan masalah kpd pengguna berbanding Perodua. :)

      Delete
  62. aku dulu pakai preve gak...pakai seminggu lampu break rosak... terus tolak & angkat evo 10, selesai masalah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu saya guna honda city. Setahun cermin kreta sebelah driver seat buat ragam dah turun tak boleh naik. Lepas tu flicker kreta patah dua. Hehe Tapi benda2 gini la membuat org boring. Lepas tu adala benda2 lain seperti plug dlm engin cepat terbakar. Never miss servicing the car. Basically bagus kreta honda ni. Skrg dah let go selepas 10tahun sbb dah mula lagi ragamnya seperti suspension tah hapa lagi aku pon kurang cerdik hal kreta ni. Kena sampai 6000. Skrg pakai saga flx. Sukaaa.. mudah ""swing""" sbb comel dan kontot...hehe.

      Delete
    2. aku dari proton terus tukar ke jaguar

      Delete
    3. Kamu mmg terror. Sure Allah dah buka pintu rahmatan kpd kamu. Lepas ni boleh beli private jet. Wa tabik lu.

      Delete
  63. Mane2 kete dlm dunia ni sama je...pasal diorang buat dgn skala besar. Beratus2 biji sehari..takkan dlm byk2 tu takde yg rosak? nasib la...
    ade org yg pkai BMW.. pakai berape bulan dah tersadai kat workshop...Dah name pun BMW(Banyak Masuk Workshop). diorang x komplen pun..

    ReplyDelete
  64. Saya pakai camry baru beberapa bulan dah ada bunyi2 yang tak menyenangkan, bila hantar service dibaiki, lepas tu bunyi lagi, lepas tu saya buat tak tau je, sakit hati juga, pada pendapat saya, baik beli proton, kalau rosak pun berbaloi, murah harganya, nak baiki pun murah, banyak pusat service dan buatan Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pusat servis proton bukannya baiki... dia tambahkan masalah lg ada lahhh... yang rosak belum tentu baik... yang lain pulak standby nak rosak lepas tangan diorang dah usik2...korang ingat pekerja diorang betul2 ikhlas ke kerja walaupun tak semua... diorang pun dah menyampah asik nak repair je..

      Delete
  65. kalau komplen yang membina xpe nie asyik nak mengutuk je.. apa2 pun proton dah banyak berjasa pada rakyat malaysia, maintainence pun tak lah mahal, kalau repair kat workshop besar memang la kena tekan cukup2. tp aku cari kedai melayu yang ambik upah repair, part beli sendiri kat kedai sparepart itu pun kena pandai cari kedai yang tak cekik darah.. kena gak tau serba sedikit pasal kereta tak pun cari la orang yang tau serba sedikit pasal kereta ambik nasihat mesti tak banyak belanja. tapi yang pasti kereta import harga sparepart confirm 3x ke 4x ganda dari harga sparepart proton.

    ReplyDelete
  66. Setuju dgn 6.42pm...

    ReplyDelete
  67. tumpang tanye.... selame xsmpai satu tahun tuh..... ko d buat parti buih ke kt dlm kete tuh....? tanye je... sbb kl bnde tuk tangan ko trtekan dgn kaki mase parti tuh mmg rosak lah power window tuh?... soalannye mcm mne kaki ko blh d kt situ...? bgaimna posisi dn polisinye....? mcm ni je lah... ko anggap je lah ini sume utk blasan kpd dose dose yg tlah ko buat dlu.... ko prcaye dgn takdir x?...

    ReplyDelete
  68. Ramai penyokong sedat dalam Proton..meka nak hancur proton dari dalam..ygbtaksub

    ReplyDelete
  69. kalau ye pun nak hentam berpada2 lah. aku pakai ok je. agaknya ko ni selau tersalah pilih, kali ni jgn salah pilih lg

    ReplyDelete
  70. PROTON sekarang mmg dibanjiri dengan staff dari penyokong PAS. Nampak sgt dengki kat gomen. Makan duit kat PROTON tak malu pulak. Puaka betul.

    ReplyDelete
  71. Betul... mmg sengaja nak sabotg...klau ye pon benci barangan dari negara sendiri tok se buat mace tu. Low class thinking. Hati mesti mau baik..

    ReplyDelete
  72. alah kereta rosak komplen,tubuh badan sendiri pun banyak rosak ni kereta rosak komplen

    ReplyDelete
  73. Kamon moderator blog, jangan la buang komen2 yang hentam kau, dasar penakut!

    ReplyDelete
  74. apapun beli kereta adalah perjudian besar yang anda akan hadapi. Pengalaman aku beli proton bukan kepada masalah rosak sana sini. Tapi 2 kali eksiden, jual ket member aku pun 2 kali eksiden. Member aku pun dah tolak proton nie.. Kata orang tua kereta adalah jodoh kita, jika panjang jodoh, nasib kita bersamanya lama, maka lama lah kita akan bersama.. Umpama kereta nasional ke 2 aku sekarang.. dah masuk tahun ke 4, belum ada major problem lagi. milige dah hampir 100K.. Alhamdulillah

    ReplyDelete
  75. Ada je org lain beli preve bermasalah.

    ReplyDelete
  76. Orang malaysia kurang jati diri, tidak macam orang Jepun atau Korea. Orang Malaysia terlalu mengagungkan buatan orang lain. Ramai yang sanggup beli kereta Jepun yang basic saja (tiada assesori) untuk megah, asalkan jenama Jepun. Nak beli yang premium tak cukup duit padahal mereka boleh beli kereta Malaysia yang full assesori dan ada lebih lagi untuk beri anak makan. Mereka malu beli kereta Malaysia, kalau pendapatan 10k ke 20k tu lain ceritalah. Kereta Malaysia yang berharga 40k ke 70k nak disamakan dengan kereta Jepun yang berharga 100k ke 150k. Itulah penyakit kebanyakan rakyat Malaysia yang berpendapatan sederhana.

    ReplyDelete
  77. Biasa le orang melayu kalau bermusuh habis ayam-itek musuhnya pun disepaknya. Bawalah bersabar dan istigfar banyak-banyak. Bukankah solat itu mencegah kita daripada perbuatan keji dan mungkar? Orang melayu sekarang ramai yang sudah hilang jati diri, harga diri, adap dan sopan kerana mengejar dunia dan meninggalkan akhirat.

    ReplyDelete
  78. Proton tutup lagi baik. Kita kena beli kereta yang mahal dan problem kualiti....

    ReplyDelete
  79. aku pakai proton baru 2-3 bulan bateri under waranti tapi dah rosak, bawak pegi service centre kata dia kena bawk bateri pegi tmpat pusat dia tah mana tah seminggu lebih baru boleh dtg ambik. tak pakai otak betul la proton sc ni, kereta nak jalan mcm mana x de bateri? tpaksa aku beli bateri baru. bodoh ke bingai diorg ni?

    ReplyDelete
  80. Kenapa beli proton kalau betul ada masalah. Sebenarnya itulah saja yang mampu dan tak ada pilihan lain untuk dapatkan kereta yang murah. Lain kali tunggu saja kereta Jepun yang sudah umur 10 tahun tu baru beli, sudah tentu tip top.

    ReplyDelete
  81. komen org tarak duit mcm tulaa. nak byr loan pun nyawa-nyawa ikan tapi taste besar. jd bila rosak skit, 'kipas' pun kuatlaa hentam sana sini.

    ReplyDelete
  82. Orang Malaysia ni memang dah di didik bahawa barang import adalah baik, saya sudah pakai ford escort( masa belajar ) Peugeot 505, proton saga I, Wira dan sekarang Gen 2. Sebab beli Gen2, terpikat dengan " road handling" macam Peugeot. Sekali sekala bawa honda city tapi masih suka "road handling" gen2.Mula -mula stigma negatif guna kereta proton masih menebal, sekarang setelah 8 setengah tahun sayang pula nak jual sebab tak banyak kos menyelenggara, enjin dan gearbox masih baik. Ingat simpan sahaja di rumah keluarga kalau ambil preve hatchback, nanti boleh bawa bila rindu.

    ReplyDelete
  83. Aku x brkemampuan...aku bwk motor jerr...tkde mslh pun...waktu hujan jerr aku ada mslh:)

    ReplyDelete
  84. Assalamualikum, eden dah pakai kereta perdana v6 tahun 2001 sampai sekarang, takde masalah pun, minyak pun ok aja, isi full boleh tahan seminggu gi tempat kerja. maybe tempat kerja dekat kot. 40km aja pergi dan balik setiap hari. tapi eden isi minyak shell la, time sejuk macam malam atau pagi n tarik pam slow2, sampai minyak penuh. dalam rm 75 minyak dah penuh dah. cuma 2 minggu lepas buat total overhaul dan tukar gearbox sekali coz dah lama sangat pakai. alang2 preventive maintenance. yang penting cara kita jaga kereta. bila nak berenti kat traffic light janganlah berenti melulu, bersedia untuk tolak tuil gear ke N. bila nak jalan kadang2 selalu gak tolak tuil gear ke gear rendah untuk kasi gear rendah beroperasi sekali sekala, lepas tu baru masuk D. dah 12 tahun perdana tu berkhidmat. banyak barang dah tukar. dah hasilnya, cool n relax di jalan raya, bila-bila nak pecut pun boleh. beli kereta nie kekadang nasib jugak. tapi apa pun bila dah jadi milik kita jagalah elok2.tula dalam islam, semua buat sesuatu mulakan dengan doa. hatta nak beli n pilih kereta pun. apapun syabas buat proton. walaupun ramai dok komplen, brand protonlah paling banyak atas jalan di malaysia. dan brand inilah yang tinggalkan banyak memori buat kita sebagai rakyat malaysia. kalau dah mempunyai kewangan yang bagus sambar kereta yang mewah, ye dakk. alang2 dah mampu. jangan kutuk proton, ramai yang dapat makan sesuai nasi sebab wujudnya kilang proton, dan so on.

    ReplyDelete
  85. 11.31 ni cikgu bm dia x smpat ajo ayat tersirat time skolah dulu

    ReplyDelete
  86. Aku x stress baca aduan2 mcm ni cuma stress tgk bahasa kurang sopan sesetengah tukang komen. Igtlah, cara kita komen melambangkan mcm mana diri n keperibadian kita.

    ReplyDelete
  87. aku pengguna preve ermm bagus lah korang kutuk preve tu biar x ramai yg pakai.. kalau x buat menyemak jea.. betul preve x bagus nanti rosak buat malu jea kan baik korang amik jea vios almera.. aku dah kat setahun pakai preve ni tunggu punye tunggu x rosak lagi .. buduh kan ?? baik korang beli jea yg import punye kalau mampu .. aku sarankan jgn beli preve sbb aku dah pakai puas hati ko ada ??

    ReplyDelete
  88. cuba try beli basic model punyer, jenis yg takde power window, takde central lock punyer, gear manual..... maybe kurang sket kot masalah dia. dlu saya pandu wira basic model cam tu jer...tak yah nak runsing runsing masalah elektronik....cuma centrallock ajerlaa pasang kendian

    ReplyDelete
  89. bro,klu rasa bnyak duit,klu rasa kete msia xbagus,dipersilakan dgn senang hati ko beli kete luar...xde sape larang,xde sape kisah...dari ko nak mgamuk tak puas hati kat sini...muhasabah diri jugak kadang2 mgkin duit yg digunakan utk beli kereta tu datang dari sumber yg tak berkat...aku pakai preve stakat ni elok je sempoiii sikit pun tarak problem....xde saper pun paksa kamu semua yg tak puas hati tu pakai kete msia...melainkan selera besar tapi poket rabak...pastu problem sket riuh 1 msia...tepuk dada tanya selera...peace

    ReplyDelete
  90. nie mesti kau bawa kereta, lepas tu kau langgar anak biawak.... tu sbb mak dia marah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sesiapa pertama kali pakai kereta baru memang dianggap kereta ni banyak masaalah...tapi biasa beli kereta bukan proton pun baik dari jepun, korea atau continantal pun ada masaalah juga...saya dah pakai proton dan bukan proton .kereta baru dah 5 buah..sesudah pakai kereta luar selama 9 tahun saya kini lebih suka memilih proton sbb 1. Murah 2. Spare mart sgt murah 3. latan lagi canggih..4. banyak part sudah diperbaiki(termasuk kualiti body tidak berkarat dalam tempoh yang lama..lebih 9 tahun..dan akhir bulan ini saya akan miliki Preve dengan no. plate ABQ444(no.ni dah guna kereta baru masuk sebanyak 5 buah..) Insyaalah prever akan jadi kereta ke 2 saya......

      Delete
  91. nie semua ajen2 untuk jatuhkan proton, kiikiki

    ReplyDelete
  92. bro,aku rasa bukan keta tu bermasaalah tetapi tuan punya keta tu yg bermasaalah.macam ni ke caranya?

    ReplyDelete
  93. Tuan kereta tu yang bermasalah. Tak abis2 nak porak perandakan negara. Ada saja yang tak betoi. Semua yang kerajaan buat, semuanya tak betoi. Otak letak kat lubang juboq, kot.

    ReplyDelete
  94. Pakai kereta apa pun kalau pandai jaga, kurang masalah. Saya pernah pakai Proron Saga Aeroback (4 thaun), 2 biji Proton Wira (8 tahun), sekarang pakai Toyota Avanza 1.3(dah 7 tahun)- dah round sampai ke Phuket dan Hyundai Accent (dah 7 tahun) - ulang alik Bangi-Pasir Gudang selama 6 bulan. Alhamdullilah kesemua kenderaan tak pernah ada masalah enjin. Bila time kena servis, pandai2lah pergi workshop..Spare part pula, lepas 2 tahun baru tukar. Tetapi paling lama spare part Hyundai..tahan sehingga 7 tahun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kesimpulannya, terpulang kepada pengguna tu, kalau pandai jaga,baiklah krete 2, kalau hentam keromo je/ lenjan krete tu habes-habesan, memang slalu la rosak

      Delete
  95. Beli keta ikut kemampuan...saya pakai keta wira tahun 2001 sampai skrg..ok..alhamdulillah..so pikir2 lah keta apa yg korang mampu milik..jgn nanti rosak..susah ati nak repair..

    ReplyDelete
  96. aku dh beli dn guna preve cfe hampir lima bln..tiada problem.. keta preve mmg power.. tkt vios n honda civic or city ble malu dbuatnya.. puashati beli...

    ReplyDelete
  97. aku dh beli dn guna preve cfe hampir lima bln..tiada problem.. keta preve mmg power.. tkt vios n honda civic or city ble malu dbuatnya.. puashati beli...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg betul tu....dulu org vios poyo..skrg beratur kat belakang.kalau jalan jauh boleh potong sambil naik ....terasa power dia.

      Delete
    2. Mmg betul tu....dulu org vios poyo..skrg beratur kat belakang.kalau jalan jauh boleh potong sambil naik ....terasa power dia.

      Delete
  98. aku baru saja bayar muka kereta preve yang tersangatlah cantik

    ReplyDelete
  99. pas ialah perti ajaram syaitan.

    ReplyDelete
  100. Alhamdulillah :-)

    ReplyDelete
  101. mungkin ko jer kot yang kena masalah ni..aku dulu pakai proton jugak gen2 cps 2008..sekarang rindu pulak kat gen2 tu sebab kereta skrg honda city yang konon2 nak upgred beri aku masalah..setakat setahun pakai city aku rasa maintenence honda mmg tinggi dari pakai proton..tu sbb rasa rindu balik kat proton aku dulu..sapa la yang lenjan kereta tu skrg ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. oooo..tambah satu lagi sbb trade in gen2 tu bukan nya apa sbb nk tukar kereta auto jer..gen2 tu manual..rindu la gen2 tu

      Delete
  102. Aku pakai dah 6 bulan dah ha .. takder langsung problem pun hentam bagai nak gila lagi pakai takda manja punya .... betul ker ni ? Ker nak memburukkan proton jer .. jangan lah sampai kereta pun nak dipolitikkan....

    ReplyDelete
  103. aku main dgn cewek aku lg dlm preve ok aper..x loose pun absorber preve aku..

    ReplyDelete
  104. salam. preve best. sy doktor. sy suka keta proton n perodua

    ReplyDelete
  105. pakai proton ok je, servis minyak itam tak sampai seratus pun, rosak pun senang repair tk kopak poket sgt. perodua pun ok gakla.

    ReplyDelete
  106. giler ahh enjin bocor, ko buat ape ngn enjin tu, tk reti jaga kete la ko ni.bwk kete ikut nafsu..

    ReplyDelete
  107. Banyak yag complaint kat sini tiada bagi fact nad figure jadi macamana pihak proton na buat improvement...tolong komplen dengan detai baru orang lain boleh guna komplen awak untuk kebaikan bagi membuat pilihan terbaik untuk diri masing-masing

    ReplyDelete
  108. abg aku baru wak kuar preve baru x sampai seminggu lagi,cover pillar belakang trcabut,bunyi bising xtau angin masuk kt mana,yg paling barua sekali,bila brek,stereng brgegar mcm disk brek calar teruk.bg yg ada hasrat nk beli preve,baik korang matikan terus hasrat tu sampai mampus.yg dok puji preve ni,saleman proton jer.nk bg laku punya pasal,ckp ini,itu ok tp yg trkena,adalah pembeli.lebih baik korang p sambar kete imported 2nd punya,kalau rosak pun xdala sakit hati sangat.kesimpulannya,kete protong ni standard kete china jer,silap2 china punya lg ok kot.xbrbaloi dgn hrga.kereta import wlau 2nd xdenye mahal kalau repair pun,pakai brg ori tahan kot.aku pakai ford lynx,40x sedap bawak dr protong baru.bkn xmau sokong buatan malaysia tp,tgokla siapa yg kena?????yg oknya inspira kot,sb copy paste jer..abg aku yg sorang lg pakai,x dgar pulak ada problem.

    ReplyDelete

Lu orang kasi tulis apa lu orang mau, Wa tak bertanggujawab!

PANDAI BUAT PANDAI TANGGUNG KAHKAHKAH