Friday, July 6, 2012

Mengapa Kerajaan tidak hapuskan je RON 95 dan masukkan kesemua subsidi dalam RON97?

Seperti mana kita semua tahu, minyak RON 97 adalah lebih bagus daripada RON 95... harga selepas subsidi kerajaan untuk RON 95 adalah RM 1.90 manakala RON 97 RM 2.60...




Gambar ditengah tu dah lame Tapi sekarang kita semua tahu harge RON 97 2.60...RON 95 banyak pollution, RON 97 bersih... RON 97 bagus untuk enjin sebab ade additive... Oleh itu, soalan wa sekarang, APA PASAL RON 95 LAGI MAHAL DARI RON 97, DAN, KENAPA KERAJAAN X MANSUHKAN SUBSIDI RON 95 DAN MASUKKAN DALAM RON 97 JE?

4 comments:

  1. Aku rasa the best thing is, masa minyak tengah turun ni, kerajaan kasi subsidi pada ron 97, nanti bila dia naik balik, tukar semula subsidi tu pada ron 95...bukan apa dengan cara macam ni, dapat la rakyat rasa mewah bila minyak dunia turun. Bila naik rakyat pun faham dan boleh terima kalau subsidi ditukar kepada ron 95..betul tak?

    Siapa setuju dengan pendapat aku?

    ReplyDelete
  2. Dalam polisi Sains & Teknologi Negara mengatakan bahawa Menjelang tahun 2020 Malaysia perlu mengeluarkan dan memakai teknologi-teknologi Hijau.....ini bererti Ron97 97% lebih bahan bakar dan 3% pentane....dan bagi 95 pula 5% pentane...ia satu bahan yang susah dibakar....tetapi kebanyakan Kereta di Malaysia masih mengutamakan Ron95 kerana enjine kereta.....sebab itu orang mengatakan Ron97 untuk "The Rich" sebab banyak kereta luxury memakai enjin yang ada supercharger

    ReplyDelete
  3. PADA pendapat aku lah baik kita bagi subsidi kat ron97 sebab sekarang pun dah ramai pakai ron97 , lagi murah lagi bagus beb! kereta sekarang pun dah pakai ron97 kan? baik kita hapuskan sahaja ron95

    ReplyDelete
  4. Ron 95 atau Ron 97, subsidi atau tidak, saya rasa semua pengguna harus bijak berbelanja mengikut keperluan masing- masing.

    Belanja petrol boleh dikurangkan dengan smart usage. Guna kenderaan apabila perlu dan penting sahaja. Berpakat kongsi kereta dengan kawan- kawan bila hendak ke sesatu acara atau hendak berjumoa di restoran mamak.

    Ada sesetengah kita,sikit-sikit drive sana drive sini. Tukar spot rim, tukar player, pasang gajet itu gajet ini, lepas 3 tahun tukar kereta. Jauh lebih boros berbanding dengan kos petrol pun.

    Harga petrol kat Makaysia ini pun sangat munasabah malah antara yang termurah pun.

    Kalau yang sudah ada kereta,saya saran beli tambah sebuah motorsikal buat pergi kedai beli rokok atau pergi pasar beli ikan. Kalau setahun pakai, dah lebih cukup cover duit beli motor tu.

    Atau beli motorsikal second hand, atau basikal pun ok.

    ReplyDelete

Lu orang kasi tulis apa lu orang mau, Wa tak bertanggujawab!

PANDAI BUAT PANDAI TANGGUNG KAHKAHKAH